IMLEGEND
Aileden
Bu rehber bi çeviri diildir ve silah sistemleri üzerinedir. Balık yedirmez, balık tutmayı öğretir.
Eve in belkide en önemli kısımlarından biri, hem önemli hem öğrenmesi keyifli hem de efektif. Rehberi okuyalım okutalım dağıtalım, sonra vay ben duymadım bilmiodum olmasın efem.
Önce partlara ayırıcam, biraz teknik altyapı ile destekleyip pratik bilgiler eklicem. Bütün söylediklerimi de formüllere dayandırıcam, ama o öyle değil diyen çıkarsa formülün aksini ispatlasın önce.
Ayrıca olabilidiğince türkçe yazmaya çalışacağım ( bazen parantez içinde ingilizcelerini de vereceğim).
Her bişi için tek tek anlatmak yerine, genel mantığı verip, balık tutmayı öğreticem. Zira silahlara, mühimmatlara nerf-buff gelebilir ama genel mantık çok nadiren değişir.
Genellemelerden uzak durmaya çalışacağım ve “şu şöyledir” tarzı bi yaklaşımım ( formülsüz olan yani ) olmayacak. Zira burada yapabileceğim her genelleme için aksini ispatlayabilecek bir gemi-fit bulup çıkarabiliriz. O yüzden önce balık nasıl tutulur.
Eve online da 4 tane damage tipimiz var. EM ( Elektromanyetik ), Thermal(Isı tabanlı),Kinetic(Fiziksel) ve Explosive ( patlayıcı ). Füzeler ve dronelar ( ve hatta smartbomblar ve diğer abidikler ) tek tip damage vurabilirken, namlulu silahlar 2 tip hatta mermisine göre farklı tiplerde hasarlar verebilirler.
Bu noktada, karşılaştığınız gemi tipine göre mühimmat seçmeniz ve hatta bunu fitlerken ön görmeniz çok önemlidir. Hatta bazı gemilerin belirli damage tip sağlayan mühimmatlara bile bonusu vardır.
Silah sistemlerini ana başlıklara ayıralım,
Eve evreninde’ki silah sistemleri
1- Füzeler ve Füze Sistemleri( Missile )
2- Namlulu silahlar(lol) ( Turret)
3- Dronlar ( Drone)
4- SmartBomblar
5- Ek ekipmanlar ve abidik gubidik özel silahlar
FÜZELER ve FÜZE SİSTEMLERİ
Eve Online da, bir silah sisteminin “-“ yönlerini, anlamak için ilk olarak bakacağımız şey, bu silah sistemine bonus veren gemilerin bonusları. Her ne kadar geminin rolünü bunlar belirlesede, silah sistemlerinin negatif yönlerine de işaret ederler.Bunu bütün silah sistemlerinde deneyip göreceğiz, çok başarılı bir yaklaşımdır kendileri.
Her silah sisteminin kendisine ait bir mühimmat grubu var. Füze sistemlerinin de haliyle füzeler.
Genel olarak Caldari gemileri tarafından kullanılmakta olup, caldari savaş mantığına çok uymaktadırlar kendileri. Tabi ki diğer ırkların gemilerinde kullanılabilen versiyonları vardır.
Kullanabilmek için, gemide missile slot unun olması lazım, bunun dışında skiller falan bildiğiniz şeyler.
Bonuslara bakmadan önce parametreleri ve ne anlama geldiklerine bakalım.
Öncelikle, mühimmat üzerinden gideceğiz.
Öncelikle temel füze bilgilerine bakalım. Bütün örnekler skill ve gemi bonusu uygulanmamış halleridir. Bu karşılaştırmanın içinde temel şeyleri öğrenip, ondan sonra genel şeylere bakıcaz.
Light Missile(scourge) :
Structure Hitpoints ( 70hp ); bu arkadaş füzenin ne kadar dmg alırsa imha olacağını gösteriyor. Evet güzeler patlatılabiliyor ,ama bu sonraki bölümlerde ki bir husus. Bunu yapabilen, smarbomb ve defender missillar var, bugünlerde kullanan pek yok.
Max Velocity (3,750 m/sec) :
Füzenin ulaşacağı maximum hız. Füze çıktıktan kısa bir süre sonra bu hıza ulaşır ( 1 saniye falan sonra ) ve patlayana kadar bu hızda gider. Menzil hesap ederken bunu kullanıyoruz.
Maximum hıza çıkış süresini inertia modifier belirliyor, bunun için kallavi hesaplara girmeye gerek yok
Max Flight Time(5s):
Füzenin uçuş zamanı. Menzil hesap ederken Max Velocity x Max Flight Time yapıyoruz. Bu örnek için;
18750 m çıkıyor, füzenin maximum hıza ulaşmasını 1 saniye falan kabul edersek, 18000m olarak ele alabiliriz.
Bu noktadan sonra direk dmg hesaplamasına geçiyorum, formülümüz şu:
- Damage = Base_Damage * MIN(MIN(sig/Er,1) , (Ev/Er * sig/vel)^(log(drf) / log(5.5)) )
- sig = hedefin uzaydaki sinyali
- vel = hedefin hızı
- Er = füzemizin exposion radiusu
- Ev = füzemizin explosion velocityci
- drf = füzenin damage reductionı.(drf leri şurdan alıyoruz [wiki.eveuniversity.org])
- Formülü şurdan aldım : [oldforums.eveonline.com]
Hemen önce bilinmeyenleri açıklayalım, bunları füzenin detaylarında bulabiliriz
Explosion Velocity (170 m/sec)
Patlama hızı bu, dafuq?, füzeniz hedefe başarıyla ulaştı ve patladı, haliyle o patlamanın bi yayılma hızı var. Ne işe yarıyor bu?
Eğer karşı tarafın hızı bu hızdan büyükse, patladıktan sonra gemi orada olmadığından hasar veremiyoruz, eğer bundan küçükse anlamlı hasar verebiliyoruz.
Basitçe bakarsak,
Eğer gemimiz 100m/sec le gidiyorsa, explosion velocity 170 ise bütün formülün içerisinde ev/gemimizin hızı yaparak bir çarpan elde edebiliriz.
Yani 170/100 = 1.7. Hedef duruyor olsaydı, 170/0(1 alalım) 170. Yani, hareket halinde olan bir hedefe duran bir hedefe göre her daim çok daha fazla dmg veririz. Eğer hedef 170m/sec ten fazla gidiosa, 340 diyelim, 170/340 = 0.5. ( bütün formüle koymadan somutlaştıramayız belki ama, bu çarpan “0” ın altında olduğunda vereceğimiz dmg ciddi anlamda düşüyor.)
Çarpışacağımız düşmana göre, bu kiritere bakarak füze seçmemizde ciddi fayda var. Yavaş patlayan füzeler hızlı hedeflere daha az vurduğundan, çok yüsek hasar vereceğini düşündüğümüz bir torpido, ufacık bir frige hasat bile veremeyebilir. Tabi bunun ikinci bir parametresi daha var
Explosion Radius 40m:
Füzenin patlama alan. Yani patladığı noktanın etrafında yarıçapı 40m olan bir çember kadar hasar veriyor. Her ne kadar ilk düşünüldüğünde büyüklüğü daha iyi gelsede, bütün enerjisini ufak bi alan sığdırması daha makbul. Zaten formüldede; sig/er olarak geçiyor ki düşmanın sig radiusu ne kadar büyükse ve bizim er miz ne kadar ufaksa o kadar çok hasar veriyoruz.
Sig radius ne hacı?( sinyal yarıçapı )
Gemilerin uzayad kapladıkları alan gibi düşünebiliriz, gemimizin esas büyüklüğü budur. Her geminin base bir sig radiusu ve bunu arttırıp azaltan modüller mevcuttur.
Sig radius ne kadar büyükse, o kadar hızlı kilitlenirler bize, ve füzeler ( hatta turretlerde ) o kadar fazla hasar verirler. Ufak olması makbüldür diyip konuya dönüyorum.
ER için örnek vermiyorum, karşılaştırmalarda vericem bitane.
Kinetic damage(83 HP):
Füze’nin vereceği base damage. Füzeler , önceden de dediğimiz üzere tek damage tipiyle saldırırlar, seçtiğimiz füze kinetic vuruyor. Şimdilik tek başına bişi ifade etmio bu ama formüle koyalım.
Bonussuz ve skillsiz olarak, ibirik gemimizden 1 tane light scourge missile ı caldariden kestrel isimli gemiye savurduğumuzu düşünelim.
O gemide bonussuz ve skillsiz olsun.
Parametreler:
- Base_Damage : 83
- Sig:38m
- Er:40m
- Ev :170m
- Vel :1 (kestrel duruyor olsun)
- Drf: 2.8
- Damage = Base_Damage * MIN(MIN(sig/Er,1) , (Ev/Er * sig/vel)^(log(drf) / log(5.5)) )
- Damage = 83*MIN(MIN(38/40,1),(170/40*38/1)^(log(2.8)/log(5.5)))
- 83*MIN(0.95,(161.5)^(0.447/0.740))
- 83*MIN(0.95,21.56)83*0.95 =70.55.
Kestrel gidiyor olsun 300 yapsın mesela.
- 83*MIN(0.95,0.538^0.604)
- 83*MIN(0.95,0.687)
- 83*0.867 =57.021.
Yani biraz hızlandık ve farkı gördük. Şimdi bide sig radiusu büyütelim hızımız gene “1” olsun gemide caracal olsun
(fitsiz 125m sig radius)
- 83*MIN(MIN(125/38,1),(170/40*125/1)^(0.604)
- 83*MIN(3.28,531.25^0.604)
- 83*MIN(3.28,44.26)
- 83*3.28 =272.24.
Biraz hızlansak denklem gene değişir ama sig radius ve speedle dmgların nasıl değiştiğini gördük.
Bu bilgilere dayanarak, Eğer füzenin menzili yeterse, hedefe vurduğunda hangi hedeflere daha iyi olduğunu çıkartabilirsiniz. Tabi kullanacağınız geminin bonuslarını da silah sistemine uyarlayıp ona göre hazırlamanız lazım.
Eve in belkide en önemli kısımlarından biri, hem önemli hem öğrenmesi keyifli hem de efektif. Rehberi okuyalım okutalım dağıtalım, sonra vay ben duymadım bilmiodum olmasın efem.
Önce partlara ayırıcam, biraz teknik altyapı ile destekleyip pratik bilgiler eklicem. Bütün söylediklerimi de formüllere dayandırıcam, ama o öyle değil diyen çıkarsa formülün aksini ispatlasın önce.
Ayrıca olabilidiğince türkçe yazmaya çalışacağım ( bazen parantez içinde ingilizcelerini de vereceğim).
Her bişi için tek tek anlatmak yerine, genel mantığı verip, balık tutmayı öğreticem. Zira silahlara, mühimmatlara nerf-buff gelebilir ama genel mantık çok nadiren değişir.
Genellemelerden uzak durmaya çalışacağım ve “şu şöyledir” tarzı bi yaklaşımım ( formülsüz olan yani ) olmayacak. Zira burada yapabileceğim her genelleme için aksini ispatlayabilecek bir gemi-fit bulup çıkarabiliriz. O yüzden önce balık nasıl tutulur.
Eve online da 4 tane damage tipimiz var. EM ( Elektromanyetik ), Thermal(Isı tabanlı),Kinetic(Fiziksel) ve Explosive ( patlayıcı ). Füzeler ve dronelar ( ve hatta smartbomblar ve diğer abidikler ) tek tip damage vurabilirken, namlulu silahlar 2 tip hatta mermisine göre farklı tiplerde hasarlar verebilirler.
Bu noktada, karşılaştığınız gemi tipine göre mühimmat seçmeniz ve hatta bunu fitlerken ön görmeniz çok önemlidir. Hatta bazı gemilerin belirli damage tip sağlayan mühimmatlara bile bonusu vardır.
Silah sistemlerini ana başlıklara ayıralım,
Eve evreninde’ki silah sistemleri
1- Füzeler ve Füze Sistemleri( Missile )
2- Namlulu silahlar(lol) ( Turret)
3- Dronlar ( Drone)
4- SmartBomblar
5- Ek ekipmanlar ve abidik gubidik özel silahlar
FÜZELER ve FÜZE SİSTEMLERİ
Eve Online da, bir silah sisteminin “-“ yönlerini, anlamak için ilk olarak bakacağımız şey, bu silah sistemine bonus veren gemilerin bonusları. Her ne kadar geminin rolünü bunlar belirlesede, silah sistemlerinin negatif yönlerine de işaret ederler.Bunu bütün silah sistemlerinde deneyip göreceğiz, çok başarılı bir yaklaşımdır kendileri.
Her silah sisteminin kendisine ait bir mühimmat grubu var. Füze sistemlerinin de haliyle füzeler.
Genel olarak Caldari gemileri tarafından kullanılmakta olup, caldari savaş mantığına çok uymaktadırlar kendileri. Tabi ki diğer ırkların gemilerinde kullanılabilen versiyonları vardır.
Kullanabilmek için, gemide missile slot unun olması lazım, bunun dışında skiller falan bildiğiniz şeyler.
Bonuslara bakmadan önce parametreleri ve ne anlama geldiklerine bakalım.
Öncelikle, mühimmat üzerinden gideceğiz.
Öncelikle temel füze bilgilerine bakalım. Bütün örnekler skill ve gemi bonusu uygulanmamış halleridir. Bu karşılaştırmanın içinde temel şeyleri öğrenip, ondan sonra genel şeylere bakıcaz.
Light Missile(scourge) :
Structure Hitpoints ( 70hp ); bu arkadaş füzenin ne kadar dmg alırsa imha olacağını gösteriyor. Evet güzeler patlatılabiliyor ,ama bu sonraki bölümlerde ki bir husus. Bunu yapabilen, smarbomb ve defender missillar var, bugünlerde kullanan pek yok.
Max Velocity (3,750 m/sec) :
Füzenin ulaşacağı maximum hız. Füze çıktıktan kısa bir süre sonra bu hıza ulaşır ( 1 saniye falan sonra ) ve patlayana kadar bu hızda gider. Menzil hesap ederken bunu kullanıyoruz.
Maximum hıza çıkış süresini inertia modifier belirliyor, bunun için kallavi hesaplara girmeye gerek yok
Max Flight Time(5s):
Füzenin uçuş zamanı. Menzil hesap ederken Max Velocity x Max Flight Time yapıyoruz. Bu örnek için;
18750 m çıkıyor, füzenin maximum hıza ulaşmasını 1 saniye falan kabul edersek, 18000m olarak ele alabiliriz.
Bu noktadan sonra direk dmg hesaplamasına geçiyorum, formülümüz şu:
- Damage = Base_Damage * MIN(MIN(sig/Er,1) , (Ev/Er * sig/vel)^(log(drf) / log(5.5)) )
- sig = hedefin uzaydaki sinyali
- vel = hedefin hızı
- Er = füzemizin exposion radiusu
- Ev = füzemizin explosion velocityci
- drf = füzenin damage reductionı.(drf leri şurdan alıyoruz [wiki.eveuniversity.org])
- Formülü şurdan aldım : [oldforums.eveonline.com]
Hemen önce bilinmeyenleri açıklayalım, bunları füzenin detaylarında bulabiliriz
Explosion Velocity (170 m/sec)
Patlama hızı bu, dafuq?, füzeniz hedefe başarıyla ulaştı ve patladı, haliyle o patlamanın bi yayılma hızı var. Ne işe yarıyor bu?
Eğer karşı tarafın hızı bu hızdan büyükse, patladıktan sonra gemi orada olmadığından hasar veremiyoruz, eğer bundan küçükse anlamlı hasar verebiliyoruz.
Basitçe bakarsak,
Eğer gemimiz 100m/sec le gidiyorsa, explosion velocity 170 ise bütün formülün içerisinde ev/gemimizin hızı yaparak bir çarpan elde edebiliriz.
Yani 170/100 = 1.7. Hedef duruyor olsaydı, 170/0(1 alalım) 170. Yani, hareket halinde olan bir hedefe duran bir hedefe göre her daim çok daha fazla dmg veririz. Eğer hedef 170m/sec ten fazla gidiosa, 340 diyelim, 170/340 = 0.5. ( bütün formüle koymadan somutlaştıramayız belki ama, bu çarpan “0” ın altında olduğunda vereceğimiz dmg ciddi anlamda düşüyor.)
Çarpışacağımız düşmana göre, bu kiritere bakarak füze seçmemizde ciddi fayda var. Yavaş patlayan füzeler hızlı hedeflere daha az vurduğundan, çok yüsek hasar vereceğini düşündüğümüz bir torpido, ufacık bir frige hasat bile veremeyebilir. Tabi bunun ikinci bir parametresi daha var
Explosion Radius 40m:
Füzenin patlama alan. Yani patladığı noktanın etrafında yarıçapı 40m olan bir çember kadar hasar veriyor. Her ne kadar ilk düşünüldüğünde büyüklüğü daha iyi gelsede, bütün enerjisini ufak bi alan sığdırması daha makbul. Zaten formüldede; sig/er olarak geçiyor ki düşmanın sig radiusu ne kadar büyükse ve bizim er miz ne kadar ufaksa o kadar çok hasar veriyoruz.
Sig radius ne hacı?( sinyal yarıçapı )
Gemilerin uzayad kapladıkları alan gibi düşünebiliriz, gemimizin esas büyüklüğü budur. Her geminin base bir sig radiusu ve bunu arttırıp azaltan modüller mevcuttur.
Sig radius ne kadar büyükse, o kadar hızlı kilitlenirler bize, ve füzeler ( hatta turretlerde ) o kadar fazla hasar verirler. Ufak olması makbüldür diyip konuya dönüyorum.
ER için örnek vermiyorum, karşılaştırmalarda vericem bitane.
Kinetic damage(83 HP):
Füze’nin vereceği base damage. Füzeler , önceden de dediğimiz üzere tek damage tipiyle saldırırlar, seçtiğimiz füze kinetic vuruyor. Şimdilik tek başına bişi ifade etmio bu ama formüle koyalım.
Bonussuz ve skillsiz olarak, ibirik gemimizden 1 tane light scourge missile ı caldariden kestrel isimli gemiye savurduğumuzu düşünelim.
O gemide bonussuz ve skillsiz olsun.
Parametreler:
- Base_Damage : 83
- Sig:38m
- Er:40m
- Ev :170m
- Vel :1 (kestrel duruyor olsun)
- Drf: 2.8
- Damage = Base_Damage * MIN(MIN(sig/Er,1) , (Ev/Er * sig/vel)^(log(drf) / log(5.5)) )
- Damage = 83*MIN(MIN(38/40,1),(170/40*38/1)^(log(2.8)/log(5.5)))
- 83*MIN(0.95,(161.5)^(0.447/0.740))
- 83*MIN(0.95,21.56)83*0.95 =70.55.
Kestrel gidiyor olsun 300 yapsın mesela.
- 83*MIN(0.95,0.538^0.604)
- 83*MIN(0.95,0.687)
- 83*0.867 =57.021.
Yani biraz hızlandık ve farkı gördük. Şimdi bide sig radiusu büyütelim hızımız gene “1” olsun gemide caracal olsun
(fitsiz 125m sig radius)
- 83*MIN(MIN(125/38,1),(170/40*125/1)^(0.604)
- 83*MIN(3.28,531.25^0.604)
- 83*MIN(3.28,44.26)
- 83*3.28 =272.24.
Biraz hızlansak denklem gene değişir ama sig radius ve speedle dmgların nasıl değiştiğini gördük.
Bu bilgilere dayanarak, Eğer füzenin menzili yeterse, hedefe vurduğunda hangi hedeflere daha iyi olduğunu çıkartabilirsiniz. Tabi kullanacağınız geminin bonuslarını da silah sistemine uyarlayıp ona göre hazırlamanız lazım.