Faiz konusuna da ben hep takılırım. Sen benim paramı alacaksın. 1 yıl kullanacaksın. 1 yıl sonra %8 enflasyonun ardından benim paramın değeri %8 düşecek. Ve sen bana %8 üzerine eklemeden vereceksin. Niye? Eklersen faiz olur.
Ama bir ev 1 yıl alırsın. Bana 12x500 = 6 bin lira para verirsin. O evi de geri verirsin. 100 bin liram olur 106 bin lira. Tabi evin eskimesi ve değerinin düşmesi de var. Sonuç olarak ben evin düşen değerini geri kazanmış oluyorum kirada. Ama söz konusu 100 bin liralık evim değilde 100 bin liram olursa ve banka bana yılda 12x0,8 = %9,6 para verirse bu faiz oluyor. Enflasyon %8 ken %1,2 kâr etmiş oluyorum. 1 yıl paramı kullanamıyorum ama kira değil faiz.
Ama biri senden borç 400 gram ekmek alır. 1 yıl sonra 400 gram ekmek verirse ekmek aynı ekmek. Fiyatı dün 2 liraydı bu gün 2,1 lira.
(Birinden mal veya hizmet karşılığı malın veya hizmetin değeri kadar alınan mal veya hizmet helaldir.)
(Para: karşılığında mal veya hizmet almaya ve vermeye; malın veya hizmetin ekonomik değerlerini takas etmeye yarayan ölçünün çevrildiği rakamsal değerlerin üzerine yazıldığı kağıt parçası.)
Banka sana taksit hizmeti sunuyor, kardeşinden alamayacağın miktarlarda borç para hizmeti sunuyor. Sen o parayı alıp şirket kuruyorsun organize sanayiler fabrikalar kuruyorsun. Çok kişinin karnını doyuruyorsun bu görülmüyor ama faiz almak da vermek de haramdır deniliyor. Neden kendi işlemcini yapmıyorsun arabanı üretmiyorsun diye de sormayı ihmal etmezler.
Tabi bir de faizsiz bankacılık var. İslami açıdan kime sorarsanız hangi hocaya sorarsanız sorun 100 bin liraya ev alıp 150 bin liraya taksitle satmak bir yatırımdır ve ticari kârdır. Taksitsiz 100 bin lira veremeyen vatandaş da taksitle 150 bin lirayı haliyle kabul edecek. E doğal olarak da helaldir. Ki öyle olmasaydı marketlerin hepsi haram yiyor olurdu. (Hepimiz biliyoruz ki Evkur artık senetle taksit hizmeti sunan tek büyük firma. Gold'da 1500 TL olan TV Evkur'da 2500 TL. Ama 24 aya kadar taksit imkanı. Daha da ilginçtir kredi kartıyla çok daha ucuza geliyor. Tabi faiz veriyorsun ya haram oluyor bu sefer(!).) Banka gel ben senden faiz almayacağım diyor. İstediğin evi göster önce ben satın alayım. Üzerine kârımı ekleyip taksitle sana satayım diyor. Tamam diyorsun nasılsa bu sefer adı faiz değil. İçin rahat ediyor. Ve zaten tamamen ticari. Niyet cart curt olaylarına hiç girmeyin bazı şeyler kağıt üstünde neyse odur. Niyetine göre şekil değiştirmez. Faizle 100 bin liraya alıp 50 bin lira faiz ödediğin evi faizsiz 150 bin liraya alabiliyorsun. Ama ileride faizler düştüğü zaman hesabımı yapılandırmak istiyorum diyemiyorsun. Yapılandırdığın zaman toplam ödeyeceğin para miktarı azalıyor faizler ne kadar düşmüşse. İlginç...
_____
Evet arkadaşlar benim görüşümün ana konusu bize söylenen faiz ile kitaptaki faiz aynı şey mi? Kitap insanların kendi akıllarını kullanarak yorumlamaları için üstü kapalı yazılmış ve peygamberler insanlara ön ayak olsun diye gönderilmişler. Bu gün ne yazıkki peygamber yok. Son peygamber olan peygamberimiz (s.a.v) faiz konusunda çok sayıda hadiste de bulunmuş. Hadislerin doğruluğunu kanıtlayacak herhangi birşey yok ancak Allah'a güvenerek bozulmadan bu günlere geldiğini düşünerek onlara güvenebiliriz. Yine de hadislere girmeyeceğim. "Dün"den kastım tahmin ettiğiniz gibi 1500 yıl kadar öncesi. Tabi o zaman da para, mal veya hizmetin ölçü birimi olarak kullanıldı. Ama enflasyon cart curt yoktu. Diplomasi yoktu. Faiz haksız elde edilen kazançtır yani bir işten o işin değerinden fazla kazanıyorsanız bu haramdır çok açık. Ve faiz de muhtemelen budur. Örneğin dışarıdan içeri içecek yiyecek getirmek yasaktır diyip tüm rakipleri silerek malın değerini müşterinin değil kendinizin belirlemesini sağlayıp bir havuzda herşeyi iki katı fiyata satıyorsanız bu haramdır. Ama birisine gerek malla gerek parayla kiralama hizmeti sunuyorsanız ve tefeci gibi her ay borcu ikiye katlamıyorsanız yani değeri kadar (Kâr oranının enflasyon oranı ile toplamı) "FAİZ" ekliyorsanız faiz bunun sadece adıdır.
___
Ben düşündüklerimde doğru olduğumu düşünüyorum ve içim rahat. Sizlerin de görüşlerini almak istedim. Haklıysam da yani düşündüğüm gibi faiz müslümanları yavaşlatmak, kısıtlamak için dünden bugüne çarpıtılmış bir konu ise sizleri bu vesile ile aydınlatmış olmayı umuyorum.
Ama bir ev 1 yıl alırsın. Bana 12x500 = 6 bin lira para verirsin. O evi de geri verirsin. 100 bin liram olur 106 bin lira. Tabi evin eskimesi ve değerinin düşmesi de var. Sonuç olarak ben evin düşen değerini geri kazanmış oluyorum kirada. Ama söz konusu 100 bin liralık evim değilde 100 bin liram olursa ve banka bana yılda 12x0,8 = %9,6 para verirse bu faiz oluyor. Enflasyon %8 ken %1,2 kâr etmiş oluyorum. 1 yıl paramı kullanamıyorum ama kira değil faiz.
Ama biri senden borç 400 gram ekmek alır. 1 yıl sonra 400 gram ekmek verirse ekmek aynı ekmek. Fiyatı dün 2 liraydı bu gün 2,1 lira.
(Birinden mal veya hizmet karşılığı malın veya hizmetin değeri kadar alınan mal veya hizmet helaldir.)
(Para: karşılığında mal veya hizmet almaya ve vermeye; malın veya hizmetin ekonomik değerlerini takas etmeye yarayan ölçünün çevrildiği rakamsal değerlerin üzerine yazıldığı kağıt parçası.)
Banka sana taksit hizmeti sunuyor, kardeşinden alamayacağın miktarlarda borç para hizmeti sunuyor. Sen o parayı alıp şirket kuruyorsun organize sanayiler fabrikalar kuruyorsun. Çok kişinin karnını doyuruyorsun bu görülmüyor ama faiz almak da vermek de haramdır deniliyor. Neden kendi işlemcini yapmıyorsun arabanı üretmiyorsun diye de sormayı ihmal etmezler.
Tabi bir de faizsiz bankacılık var. İslami açıdan kime sorarsanız hangi hocaya sorarsanız sorun 100 bin liraya ev alıp 150 bin liraya taksitle satmak bir yatırımdır ve ticari kârdır. Taksitsiz 100 bin lira veremeyen vatandaş da taksitle 150 bin lirayı haliyle kabul edecek. E doğal olarak da helaldir. Ki öyle olmasaydı marketlerin hepsi haram yiyor olurdu. (Hepimiz biliyoruz ki Evkur artık senetle taksit hizmeti sunan tek büyük firma. Gold'da 1500 TL olan TV Evkur'da 2500 TL. Ama 24 aya kadar taksit imkanı. Daha da ilginçtir kredi kartıyla çok daha ucuza geliyor. Tabi faiz veriyorsun ya haram oluyor bu sefer(!).) Banka gel ben senden faiz almayacağım diyor. İstediğin evi göster önce ben satın alayım. Üzerine kârımı ekleyip taksitle sana satayım diyor. Tamam diyorsun nasılsa bu sefer adı faiz değil. İçin rahat ediyor. Ve zaten tamamen ticari. Niyet cart curt olaylarına hiç girmeyin bazı şeyler kağıt üstünde neyse odur. Niyetine göre şekil değiştirmez. Faizle 100 bin liraya alıp 50 bin lira faiz ödediğin evi faizsiz 150 bin liraya alabiliyorsun. Ama ileride faizler düştüğü zaman hesabımı yapılandırmak istiyorum diyemiyorsun. Yapılandırdığın zaman toplam ödeyeceğin para miktarı azalıyor faizler ne kadar düşmüşse. İlginç...
_____
Evet arkadaşlar benim görüşümün ana konusu bize söylenen faiz ile kitaptaki faiz aynı şey mi? Kitap insanların kendi akıllarını kullanarak yorumlamaları için üstü kapalı yazılmış ve peygamberler insanlara ön ayak olsun diye gönderilmişler. Bu gün ne yazıkki peygamber yok. Son peygamber olan peygamberimiz (s.a.v) faiz konusunda çok sayıda hadiste de bulunmuş. Hadislerin doğruluğunu kanıtlayacak herhangi birşey yok ancak Allah'a güvenerek bozulmadan bu günlere geldiğini düşünerek onlara güvenebiliriz. Yine de hadislere girmeyeceğim. "Dün"den kastım tahmin ettiğiniz gibi 1500 yıl kadar öncesi. Tabi o zaman da para, mal veya hizmetin ölçü birimi olarak kullanıldı. Ama enflasyon cart curt yoktu. Diplomasi yoktu. Faiz haksız elde edilen kazançtır yani bir işten o işin değerinden fazla kazanıyorsanız bu haramdır çok açık. Ve faiz de muhtemelen budur. Örneğin dışarıdan içeri içecek yiyecek getirmek yasaktır diyip tüm rakipleri silerek malın değerini müşterinin değil kendinizin belirlemesini sağlayıp bir havuzda herşeyi iki katı fiyata satıyorsanız bu haramdır. Ama birisine gerek malla gerek parayla kiralama hizmeti sunuyorsanız ve tefeci gibi her ay borcu ikiye katlamıyorsanız yani değeri kadar (Kâr oranının enflasyon oranı ile toplamı) "FAİZ" ekliyorsanız faiz bunun sadece adıdır.
___
Ben düşündüklerimde doğru olduğumu düşünüyorum ve içim rahat. Sizlerin de görüşlerini almak istedim. Haklıysam da yani düşündüğüm gibi faiz müslümanları yavaşlatmak, kısıtlamak için dünden bugüne çarpıtılmış bir konu ise sizleri bu vesile ile aydınlatmış olmayı umuyorum.
Son düzenleme: