Iyethshar
Aileden
Arkadaşlar merhaba,
Bu paylaşımları bir seri halinde devam ettireceğim. Koridorlar, bu koridorlara uygun şampiyonlar, Orman, şampiyon tipleri, rünler ile ilgili bildiklerimi elimden geldiğince düzenli bir şekilde anlatmaya çalışacağım.
Son Vuruş Nedir?
Son vuruş, oyundaki minyonların ölmesine yetecek vuruşun yapılmasıdır.
Çünkü; temel para kazanma yolu, yaygın inanışın aksine, rakibi öldürmek değil, son vuruştur. Rakip AD Carry'nin skoru 1-4-3 olabilir. Ancak kestiği minyon sayısı 250 ise, korkmanız için bir sebebiniz vardır.
Son vuruş; minyonlar birbirlerine hasar verirken, ölmelerinden hemen önce hasar verilerek yapılır. Burada önemli nokta, son vuruşa gelene kadar geçen süreçtir. Eğer sürekli rakip minyonlara hasar vererek Son Vuruş yapmaya çalışıyorsanız, yanlış yoldasınız demektir (İstisnalar hariç, aşağıda bahsedeceğim). Genel olarak kabul görmüş olan meta, ya da sistem diyelim, minyonlara sadece son vuruşla hasar verip altın toplamak, minyonlar birbirlerini son vuruş aralığına düşürünceye kadar minyonlara hasar vermeden rakibi izlemek - rahatsız etmek - zonelamak (XP ve Gold alabileceği mesafenin dışına çıkmak zorunda bırakmak)tır.
Zorundasın çünkü minyonları hangi hızla kesersen kes, onların yeniden çıkıp gelmeleri için gerekli olan zamanı değiştiremezsin. Yani minyonlar, belirlenmiş aralıklarla "spawn" olurlar. Keseceğin minyon sayısının kesme hızınla en ufak bir alakası yoktur.
Minyonlar kendi hallerine bırakıldığında, neredeyse eşit hasar verip-alarak koridorun tam ortasında birikeceklerdir. Bu pozisyonun faydaları şunlardır:
1. Düzgün ward kullanımıyla Ormancının size başarılı bir gank atabilme ihtimalini azaltırsınız. Güvenli sayılabilecek bir biçimde son vuruş yapabilirsiniz.
2. Rakibinizi XP ve altın kazanabileceği alanın dışına itmeye çalışabilirsiniz (zonelamak). Bunu rakibi rahatsız etmeyi başardıktan sonra gerçekleştirebilirsiniz. Rakip ile minyonların arasına girebilmek, veya çalıları kullanarak onları tehlike altında hissettirmek en temel yöntemlerdir.
Dövüşecek rakip minyon kalmadığında minyonlar, rakip kuleye yönelecektir. Bu, işini bilen bir oyuncunun tam istediği pozisyondur. Çünkü kulesine yakındır ve normal şartlar altında oradaki savaşı o kazanacaktır. Eğer son vuruş yapmayı da becerebiliyorsa, avantajlı konumdadır, çünkü riskten kurtulmuştur. Sizin minyonları onun kulesine yaklaştırmış olmanız sayesinde...
Rakibin işini kolaylaştırmanın bir diğer anlamı, kendi işinizi zorlaştırmaktır. Minyonlar rakip kuleye yakın iken, sizin kendi kulenize olan mesafeniz uzamış demektir. Bu, normal seviye oyunlarda şu anlama gelir: ORMANCI GEL VE BENİ ÖLDÜR. Bu risk, rakibin sizi zonelamasını mümkün kılar (ya risk alacaksınız, ya da biraz XP ve altından vazgeçmek zorunda kalacaksınız. Tercih sizin, ama açıkça görülüyor ki, ikisi de kötü seçeneklerin).
Yapmanız gereken şey çok basit. Kendiniz botlar ile oyun açıp 1v1 pratik yapacaksınız. Biraz çaba gösterirseniz, zamanlamanız düzelecektir ve aradaki farkı göreceksiniz. Genel olarak bu işi ekstra kolaylaştıran bir unsur, rünlerdir. Hasar verme rünleri, fiziksel hasar veren şampiyonlar için iyi seçimlerdir. AD Carrylerde genellikle Mark (kırmızı) ve Quintlerden (büyükler) en azından bir tanesi, bazen hepsi, düz fiziksel hasar rünlerine ayrılır. Bruiser-Offtank veya fiziksel tabanlı hasar veren şampiyonlar için de aynısı geçerlidir. Ormancılar ve orta koridordaki büyü hasarı veren şampiyonlar için bu tabii ki gereksizdir.
Her oyunun kendine göre bir ritmi (çok gank - az gank, çok ölüm - az ölüm, agresif oyun - pasif oyun) olduğundan, çok kesin bir dille "XXX sayıda minyon kesmen şart, yoksa başarısızsın" denemez. Bununla birlikte, profesyonel oyuncular, 10-12. dakikalar arasında 80-100, 20-22. dakika civarında 180-200 (genelde sadece orta koridorda olur) minyon sayısına ulaşabiliyorlar. Ve bunu neredeyse sürekli bir hale getirmişlerdir. Bu sayıları referans alarak ne durumda olduğunuzu görebilirsiniz.
Var. Ancak ne yaptığını ve yapabileceğini çok iyi bildiğin sürece var. Oyunun son birkaç aylık sürecinde özellikle Asya kökenli takımlar, Türkçesini bilemediğim "pushlamak" diyebileceğim taktiği uyguluyorlar. Bunu yaparken:
1. Alan kontrolünü sağlamak için birden fazla kilit noktaya düzenli biçimde ward yerleştiryorlar.
2. Rakibi kendi kulesinin altında öldüremezse bile geri gitmeye zorlayabilecek şampiyonlar seçiyorlar.
3. Koridorları değiştirerek üst koridora AD Carry ve Support gönderip, tank-bruiser şampiyonlarını alt koridorda kullanıyorlar.
Bana sorarsanız, son vuruşunuzu geliştirmeniz her şeyden önemli. Doğru biçimde minyon öldürürseniz, yüksek ihtimalle takım savaşlarında sizden beklenen hasarı veya desteği verebilecek veya tanklayabilme gücüne sahip olacaksınız.
Yukarıdaki kısımdan anlaşılacağı üzere, oyun kulemize yakın oynamamızın faydaları var. Aksi de mümkün, ancak bu bir strateji meselesi. Yani yukarıda anlatmaya çalıştığım pushlama stratejisi ile başarılı olmak için, iyi bir harita kontrolüne ve "map awareness"a ihtiyacınız var. Bunu başka bir konu olarak ayırarak devam ediyorum.
Burada orta koridoru bir kenara ayıracağım, çünkü genelde AP şampiyonlarının büyülerini kullanarak minyon öldürme sistemleri mevcut. Üst ve alt koridordaki şampiyonlar için ise uygulanabilecek ortak bir sistem var: Fiziksel hasar rünlerinin kullanımı. Oyunun erken devreleri için konuşacak olursak, şunu söyleyebiliriz: Yakın dövüş minyonları (öndeki 3lü) 2 kule vuruşu + 1 sizin vuruşunuz ile öldürülebilmeli. Büyücü minyonlar ise (arka 3lü) 1 kule vuruşu + 1 sizin vuruşunuz ile öldürülebilmeli. Eğer Quint ve Mark olarak Fiziksel Hasar kullanıyorsanız, bunu gerçekleştirebilirsiniz. Eğer sadece Quint veya sadece Mark olarak Fiziksel Hasar rünleri kullanıyorsanız, yakın dövüş minyonları için aynı dediğim geçerli olacaktır, ancak büyücü minyonlar için yukarıdaki sistem çalışmayabilir (şampiyon ve seçtiğiniz masterylere göre değişir). Bu durumda üst koridor için yapılacak bir şey yok (ki genelde üst koridor şampiyonlarının verdiği hasar yeterli miktarda olacaktır). Alt koridor için ise durum buysa (Zırh Delme kullanan bir AD rün sayfası vardır mesela), devreye destek / support girer ve kule vurmadan önce veya hemen sonra büyücü minyonlara bir vuruş yapar (bu vuruş asla minyonu öldürmeye yetmemelidir) ve böylece son vuruşun taşıyıcıya kalmasını sağlayabilir.
Moderatörün son düzenlenenleri: