Iyethshar
Aileden
Merhaba arkadaşlar,
Eimden geldiği kadarıyla "Rün"lerden bahsedeceğim.
Quints= Cevherler
Marks= Damgalar
Seals= Mühürler
Glyphs= Nişanlar
Quint: Büyük Rünler (30. seviyede 3 tane kullanabildiğiniz)
Mark: Kırmızılar
Seals: Sarılar
Glyphs: Maviler
Bilerek böyle yazdım yeni başlayanlar için biraz daha akılda kalıcı olabilir diye
Yazıyı yazarken sadece 30. seviyeyi düşünerek yazıyorum. Eğer 30 değilseniz, ilgili rünlerin 1. seviyelerinden başka birşeye IP harcamamanızı şiddetle tavsiye ederim. Çünkü aradaki rünlerin hiçbirini 30 olduktan sonra kullanmak kesinlikle istemeyeceksiniz.
Açıklamalarımı rün tiplerine göre yapacağım. Hangi rün tiplerinden hangilerinin genelde kullanıldığını ve işe yaradığını anlatmaya çalışacağım.
Genel olarak tercih edilen Quintler:
Quintler: Genel olarak Quintlerde "flat" dediğimiz "düz" seçenekleri kullanmak gerekiyor. Çünkü "per level" (seviye başına) seçeneklere göre daha uzun süre avantaj sağlıyorlar, ve bu avantaj oyunun önemli bir sürecinde sizin işinize yarıyor.
İşlevsel: +1.5% Hareket Hızı, +1 Altın / 10 sn.
Hareket Hızı Quintleri, özellikle Singed gibi, Amumu gibi hasar verebilmek için rakibinin üstünde koşuyor, etrafında dönüyor olması gereken şampiyonlar için çok uygundur. Diğer bazı şampiyonlarda da kovalama / kaçma (chasing / kiting) durumlarında çok işe yararlar. Ucu ucuna kaçırdığınız rakibe son bir kez daha vurmanızı sağlarlar, bu problemi sıkça yaşıyorsanız Hareket Hızı Quintlerini düşünün derim.
+1 Altın / 10 sn. rünleri, gank yapmak üzerine yoğunlaşan ormancılar ve bütün supportlar için en uygun seçeneklerdir. Bu rünlerle birlikte 1 veya 2 adet 5 altın / 10 sn. eşyası alırsanız, azıcık minyon kesmeyle bile altın kazancınızı çok iyi bir seviyede tutarsınız. Daha çok altın = daha iyi itemlar (eşyalar), daha iyi eşyalar = daha kolay kazanmak.
Fiziksel Saldırı: +3.33 Zırh Delme, +2.25 Saldırı Gücü
Fiziksel hasar vermek üzerine kurulu şampiyonlar için en iyi tercihlerdir. Bunların yanına duruma göre belki +1.86 Kritik ihtimalini koyabiliriz, ancak kullanmak gerekir diyemem açıkçası.
Zırh Delme: Bu rünleri değerli ve gerekli kılan, zırh delme değerinizin oyunun tamamında sizin verdiğiniz hasarı "oransal" olarak artırmasıdır. Oyun ilerledikçe ve sizin verdiğiniz hasar arttıkça, bu rünler de etkisini korumaya devam eder.
Saldırı Gücü: Oyun ilerledikçe etkisini kaybeder, ancak oyunun başında hem savaşlarda, hem de başarıyla son vuruş yapmada büyük etkisi vardır.
Mana: +37.5 Mana
Sadece Ryze için özel bir sayfanız varsa kullanın. Yoksa hiç gerek yok.
Can: +26 Can, +2.7 Can Yenilemesi / 5 sn.
+26 Can: Kolayca anlaşılacağı gibi, tank türü bir şampiyon oynuyorsanız tercih edebilirsiniz. Ancak Can, oyunda eşyalardan kazanması en kolay şeylerden biri olduğu için, ben tercih etmiyorum.
+2.7 Can Yenilemesi: Bu Quintlerin ne kadar işe yaradığını denemeden göremezsiniz. Size koridorda rakibinizle olan küçük çatışmalardan sonra geri dönüp can yenileme derdinden kurtarır. En bilinen örneği, SK Ocelote tarafından oynanan Kassadin'dir. Sadece üst veya orta koridora giden bazı şampiyonlar için uygun olduğunu düşünüyorum.
Savunma: +4.26 Zırh, +4 Büyü Direnci
+4.26 Zırh: Ormancı tanklarda işe yarayabilir. Ama ilk tercih değildir.
+4 Büyü Direnci: Orta veya üst koridorda, "burst" dediğimiz tür, hızlıca büyüleri kullanıp sizi "patlatabilen" şampiyonlara karşı kullanılabilir. Örneğin karşınızda Leblanc, Annie gibi büyülerini sıra ile yapıp sizi 100'den 0'a indirebilecek şampiyonlara karşı iken kullanılabilir.
Yetenekler: +4.95 Yetenek Gücü
Oynadığınız şampiyon AP (yetenek gücü) tabanlı ise, en kolay tercih edebileceğiniz rünlerdir. Bunları almamak için, yukarıdaki saydığım özel durumlardan birinde olmanız gerekir.
Genel olarak tercih edilen Marklar:
İşlevsel: Yok
Fiziksel Saldırı: +1.66 Zırh Delme, +0.95 Saldırı Gücü, +%0.17 Saldırı Hızı
Zırh Delme ve Saldırı Gücü için yukarıda Quintler hakkında söylediklerim aynen geçerli.
Saldırı Hızı: Sadece ve sadece ormanı hızlı temizleyip gank yapabilmek için kullanılır. O da eğer seçtiğiniz şampiyon bu işte yeteri kadar iyi değilse ve Saldırı Hızı onun için işe de yarayan bir şeyse. Örneğin Sejuani için bunu tercih ederseniz, yanlış yoldasınız demektir. Ancak gerek görülürse, Mundo gibi şampiyonlarda kullanılabilir. Tekrar ediyorum, sadece Ormancı iseniz.
Mana: Yok
Can: Yok
Savunma: +0.91 Zırh
Zırh: Açıkçası, bu işi gören rünleri içinde "secondary" (ikinci seviye) olmalarına karşılık yine de işe yarayabilirler. Tank olarak yetersiz olduğunuzu düşünüyorsanız, veya support oynarken daha sağlam olmanız gerekiyorsa VE +1 Altın / 10sn. Quintleri kullandığınız için ekstra zırhı bu slotlara koymak zorundaysanız, düşünülebilir. Ancak dediğim gibi, bu tercihle aslında daha iyi bir şekilde kullanabileceğiniz bir slotta vazgeçmiş oluyorsunuz.
Yetenekler: +0.95 Büyü Nüfuzu
Büyü Nüfuzu: AP (Yetenek gücü) tabanlı bir şampiyon oynuyorsanız, ve bu rünleri kullanmıyorsanız, yanlış yapıyorsunuz. Zırh delme gibi bunlar da oransal bir hasar artışı sağladıkları için oyunun başından sonuna kadar işinize yarayacaklardır. Kesinlike bunları tercih etmelisiniz.
Genel olarak tercih edilen Sealsler:
Genel olarak kırmızı rünler (marklar), ofansif amaca hizmet ettikleri zaman en iyi sonuçları verirler. Sealler için ise genel olarak tam tersi geçerlidir diyebiliriz. Savunma değerleri veya biraz utility için en iyi statlar seallerdedir.
İşlevsel: +0.25 Altın / 10sn.
Bu altın kazanma sealleri ilk bakışta çok saçma görünebilir. "0.25 altın da nedir ki?" diye düşünmeyin, bunların dokuzunu yanyana sıraladığınızda 2.25 altın /10 sn yapar ki, bu aynı işi gören 2 Quintessence'tan daha fazla altın demektir. Sadece support şampiyonları, hatta onlar içinde de yakın savaşmaya girmeden oynayabilecekleriniz için tavsiye edilir. Bu rünleri kullanarak çok önemli olan zırh seçeneğinden vazgeçmeniz gerekecek, ancak yukarıda belirttiğim kırmızı zırh rünleri tam olarak bu iş için varlar.
Full +altın / 10sn rün seti ve doğru masteryler ile, support şampiyonunuz +10.25 gol / 10sn gibi bir gelire sahip olacaktır. İnanın oyun sonunda ne kadar altın topladığınızı gördüğünüzde inanamayacaksınız.
Fiziksel Saldırı: Yok. Sealler içinden fiziksel saldırı tipi bir tercih, %99.99 yanlış tercih olacaktır.
Mana: Ryze oynamıyorsanız saf + Mana değeri veren rünlere hiç ihtiyaç yoktur. Mana yenilemesi rünlerinden seviye başı veya düz seçeneklerden istediğinizi alabilirsiniz. Tamamen tercih meselesidir. Yaklaşık olarak 6. levelda her ikisi de eşit mana yenilemesi değerlerine sahiptirler. Ancak ve ancak büyü "spam" ile oynayan şampiyonlar için düşünülebilir. Cassiopeia (1-2 Doran itemi ile işi çözebilirsiniz, bu rünlere gerek kalmaz), orman değil orta koridora giden Fiddlesticks, Veigar, Swain gibi şampiyonlar için düşünülebilir.
Can: Tek olası seçenek, 18. seviyede +19.44 can veren rünlerdir. Ki bence yine de doğru bir tercih olmayacaktır, çünkü can, oyunda en çok eşya tarafından sağlanan, en kolay ulaşılabilen değerdir.
Savunma: Bu alandaki her rünü kullandım. Dönüp dolaşıp geldiğim yer kürkçü dükkanı oldu. Dükkanın adı da 1.41 zırh rünleri. Oyunun başında o kadar gözle görülür bir faydası var ki bu rünlerin, herhangi bir ormancı, AD carry veya üst koridor şampiyonunda başka bir rün tercih etmek için bir sebep göremiyorum.
Yetenekler: +0.59 Düz Yetenek Gücü, +0.1 Seviye Başına Yetenek Gücü
Orta koridora giden ve manaya aşırı ihtiyaç duymayan her şampiyon için uygun tercihlerdir. Ben genel olarak seviye başı versiyonunu tercih ediyorum. Çünkü 6. levelda eşit değerlere geliyorlar ve oyunun devamında daha etkili oluyorlar. Bir büyücü iseniz, ve karşınızda çok kötü bir oyuncu yoksa, seviye 6'dan önce rakibinizi kolay kolay öldüremezsiniz zaten. Bu tercihimdeki bir diğer etken de, ilerleyen dakikalarda Rabaddon geldiğinde seviye başı rünlerden daha fazla verim almamız.
Genel olarak tercih edilen Glyphsler:
İşlevsel: Yok
Fiziksel Saldırı: Lütfen bu rünlerden hiç birini tercih etmeyin, sağladıklar fiziksel saldırı değerleri çoooooook düşüktür.
Mana: Ryze değilseniz, düşünmeyin bile. Ryze iseniz düz + 11.25 Mana düşünülebilir. Ancak şunu belirteyim: Birkaç patch önce Ryze'ın büyülerindeki mana etkisi azaltıldı ve sanırım yerine birazcık AP (Yetenek Gücü) etkisi artırıldı. Bu yüzden eskisi kadar gerekli olmayabilir bu rünler.
Can: Dönüp bakmayın bile lütfen.
Savunma: Evet, en iyi seçenekler işte tam burada. Büyü direnci rünleri için en iyi değerler buradaki rünlerde. +1.34 Büyü Direnci, +0.15 Seviye Başına Büyü Direnci
+1.34 Büyü Direnci: Eğer rakibiniz oyunun başlarında kuvvetli bir burst kombosuna sahipse, ilk tercihiniz bunlar olmalı. Eğer değilse;
+0.15 Büyü Direnci (Seviye Başına): Açıkçası, şu an orta koridor şampiyonları hariç bu rünleri kullanmadığım hiçbir şampiyon tipi yok. Üst-alt koridor, AD Carry Support Tank, Ormancı... hiç farketmez, 18. seviyede +27 Büyü Direnci, vazgeçilemez bir hal aldı. Takım savaşlarında ortada uçuşuan büyülerden en az hasarla çıkmanın yolu bu rünler.
Yetenekler: +0.68 Büyü Nüfuzu, +0.65 Bekleme Süresi Azaltma, +1.19 Yetenek Gücü, +0.17 Seviye Başına Yetenek Gücü
Büyü Nüfuzu: Bu rünler, sadece ve sadece, o da tercihen, büyülerinin Yetenek Gücü çarpanı düşük ancak bekleme süresi az veya baz değerleri yüksek orta koridor şampiyonları için düşünülebilir. O da 9 değil 2 tane olarak. Çünkü bu rünlerin kırmızı versiyonları ile beraber bunlardan 2 tane ekleyince, Sorcerer Shoes ile beraber tam 30 Magic Penetration değerine sahip oluyorsunuz (Standart başlangıç değerinin tamamını yokettiniz demektir).
Bekleme Süresi Azaltma: Eskiden Support şampiyonları için kullanılırdı, hala da kullanılabilir. Aynı zamanda Riven, Rengar gibi mana kullanmayan ve sadece bekleme süresi sınırlaması yaşayan şampiyonlar için düşünülebilir.
Yetenek Gücü: Aynı rünlerin Sealları için yazdıklarım aynen burada da geçerli. Orta koridor şampiyonları için iki seçenek de ideal.