1 - Değisken
Değişkenler; verileri barındırabileceğimiz şeylerdir.
Yaratmayı anlatmadan önce değişken tiplerini tanıyalım..
>1 Sadece sayı barındırabilen değişkenler.
(1) Long değişken; –2,147,438,648 ile 2,147,438,647 arasında değer barındırabilir..
(2) Integer değişken; -32768 ile 32787 arasında değer barındırabilir.
(3) Byte Değişken; 0 ile 255 arası değer barındırabilir.
>2 Sadece harf, sözlük barındırabilen değişkenler.
(1) String değişken; matematiksel rakamlar kullanıldığında hata yapılabilir.
Son olarak; bu grupların hiç birinin içine sokamadığım boolean var.
Boolean; Sadece True ve False değerlerini barındırabilir.
>3 Const değişkenler, programın başlangıcında tanımlanırlar; program çalışırken değişkliğe uğrayamazlar.
Kullanım şekli(modülde);
Public Const asd as string = "qwe" ' Değişkeni tanımladık, içeriğini "qwe" yaptık; bu değişkene artık bütün formlardan ulaşılabilir, ancak değiştirme yapılamaz.
kullanım alanına örnek verilirse; diyelim oyun yapıyorsunuz 3d/2d fark etmez. Public Const PI as string = 22 / 7 yaparsak; pi sayısını programa değiştirilemez bi şekilde tanımlamış olacağız.
Bir değişken yaratmadan önce; değişken yapacağımızı programa bildirmemiz lazım. Bunun için; değişken adını yazmadan önce Dim yazarak programa bildirmemiz lazım.
Örneğin;
Dim Essence as String ' Essence adında bir değişken yarattık.
Essence = "essence" ' Yarattığımız Essence adlı değişkenin içeriğini; "essence" yaptık.
Dim yerine; Public yazsaydık; ki bunu yaparken değişkeni form/modulün en başında tanımlamamız lazım; bütün formlar/modüller üzerinden bu değişkene erişilebilir.
2 - if / Eğer
if komutunu; gerçek hayatta şöyle tanımlayabiliriz.
örneğin;
"eğer bu böyle ise şöyle yap"
if komutu; türkçe'de eğer anlamına,
then komutu; o zaman anlamına gelir.
bu işlem yapılırken; işlemin başına if, sonuna ise then eklenir.
if ... then
... kısmına; bi değişken adı belirleyip bu böyle ise şekline getirebiliriz.
örneğin;
dim Degisken as boolean ' Degisken tanımladık.
Degisken = False ' Degiskenin içeriğini False olarak değiştirdik.
if Degisken = True then
' Program bu kodu çalıştırken bu satıra ulaşamayacak; neden ?
' Degisken adlı değişkenimizin içeriği True olması gerekirken; False yaptık.
end if
3 - Case
Case komutu; if'e çok benzemekte.
Aynı şekilde bunada örnek ile başlayalım;
dim ss as string' Bir değişken yaratalım.
ss = "a" ' Değiskenin içeriğini "a" yapalım.
Select Case ss ' ss değişkenini baz alacağımızın bilgisini veriyoruz.
Case "a" ' Evet if'e benzeyen taraf burası; eğer değişkenin içeriği = "a" ise diyoruz burada..
msgbox "Değer : a"
case "b" ' Buradada değişken = "b" ise diye bir koşul yapıyoruz; aynı şekilde burasıda ulaşılamayacak; neden olursa Degiskenimizin içeriği "a"
msgbox "Değer : b"
End Select ' Case yi bitiriyoruz.
Değişkenler; verileri barındırabileceğimiz şeylerdir.
Yaratmayı anlatmadan önce değişken tiplerini tanıyalım..
>1 Sadece sayı barındırabilen değişkenler.
(1) Long değişken; –2,147,438,648 ile 2,147,438,647 arasında değer barındırabilir..
(2) Integer değişken; -32768 ile 32787 arasında değer barındırabilir.
(3) Byte Değişken; 0 ile 255 arası değer barındırabilir.
>2 Sadece harf, sözlük barındırabilen değişkenler.
(1) String değişken; matematiksel rakamlar kullanıldığında hata yapılabilir.
Son olarak; bu grupların hiç birinin içine sokamadığım boolean var.
Boolean; Sadece True ve False değerlerini barındırabilir.
>3 Const değişkenler, programın başlangıcında tanımlanırlar; program çalışırken değişkliğe uğrayamazlar.
Kullanım şekli(modülde);
Public Const asd as string = "qwe" ' Değişkeni tanımladık, içeriğini "qwe" yaptık; bu değişkene artık bütün formlardan ulaşılabilir, ancak değiştirme yapılamaz.
kullanım alanına örnek verilirse; diyelim oyun yapıyorsunuz 3d/2d fark etmez. Public Const PI as string = 22 / 7 yaparsak; pi sayısını programa değiştirilemez bi şekilde tanımlamış olacağız.
Bir değişken yaratmadan önce; değişken yapacağımızı programa bildirmemiz lazım. Bunun için; değişken adını yazmadan önce Dim yazarak programa bildirmemiz lazım.
Örneğin;
Dim Essence as String ' Essence adında bir değişken yarattık.
Essence = "essence" ' Yarattığımız Essence adlı değişkenin içeriğini; "essence" yaptık.
Dim yerine; Public yazsaydık; ki bunu yaparken değişkeni form/modulün en başında tanımlamamız lazım; bütün formlar/modüller üzerinden bu değişkene erişilebilir.
2 - if / Eğer
if komutunu; gerçek hayatta şöyle tanımlayabiliriz.
örneğin;
"eğer bu böyle ise şöyle yap"
if komutu; türkçe'de eğer anlamına,
then komutu; o zaman anlamına gelir.
bu işlem yapılırken; işlemin başına if, sonuna ise then eklenir.
if ... then
... kısmına; bi değişken adı belirleyip bu böyle ise şekline getirebiliriz.
örneğin;
dim Degisken as boolean ' Degisken tanımladık.
Degisken = False ' Degiskenin içeriğini False olarak değiştirdik.
if Degisken = True then
' Program bu kodu çalıştırken bu satıra ulaşamayacak; neden ?
' Degisken adlı değişkenimizin içeriği True olması gerekirken; False yaptık.
end if
3 - Case
Case komutu; if'e çok benzemekte.
Aynı şekilde bunada örnek ile başlayalım;
dim ss as string' Bir değişken yaratalım.
ss = "a" ' Değiskenin içeriğini "a" yapalım.
Select Case ss ' ss değişkenini baz alacağımızın bilgisini veriyoruz.
Case "a" ' Evet if'e benzeyen taraf burası; eğer değişkenin içeriği = "a" ise diyoruz burada..
msgbox "Değer : a"
case "b" ' Buradada değişken = "b" ise diye bir koşul yapıyoruz; aynı şekilde burasıda ulaşılamayacak; neden olursa Degiskenimizin içeriği "a"
msgbox "Değer : b"
End Select ' Case yi bitiriyoruz.
Son düzenleme: